Botulinumtoxin (Botox) och Rynkbehandling

Botox och dess syskon i botulinum-familjen Azzalure, Vistabel, och Dysport är väl beprövade läkemedel som effektivt minskar vissa typer av rynkor, dock inte alla typer.
Då botox-preparaten arbetar genom att begränsa nervimpulser är det endast rynkor som orsakas av överaktivitet i muskulaturen som kan behandlas. Detta innebär att rynkor som orsakas av exempelvis slapphet i huden inte kan behandlas med läkemedlet. Rynkbehandling med botox är generellt ganska enkel och smärtfri. Behandlingen genomförs genom att ett antal utvalda små injektioner görs i musklerna strax under huden med en tunn nål. Behandlingen går relativt snabbt att utföra, smärtan är minimal. Resultaten av en botox behandling syns normalt sett fullt ut efter 7-14 dagar. Effekten av behandlingen kvarstår 3-4 månader.

Botox kan även användas i medicinskt syfte vid ex behandling av  käk muskulatur pga tandgnissling, svettning (hyperhidros), migrän mm.

Botox förebygger rynkor och fina linjer:
Botox behandlingar utförs generellt på redan befintliga rynkor och linjer, men ibland kan läkemedlet även användas i förebyggande syfte, det vill säga innan utveckling av rynkor och linjer på aktiva ansiktsmuskulatur som panna, argrynka samt runt ögonen mm.

De populäraste, klassiska och mest effektiva behandlingsområden med Botox är:
- Bekymmersrynkan (glabella) mellan ögonen.
- Horisontella pannrynkor.
- Kråksparkar/skrattrynkor i ögonens utkanter.

Utöver ovannämnda områden kan Botox även behandla kosmetiska behandlingar som:
- Läpplyft
- Rökrynkor/läpprynkor
- Ögonbrynslyft
- Neddragna mungipor
- Näsrynkor
- Halsrynkor
- Hakan

Fördelar med Botox
+ Behandlingen gör inte särskilt ont.
+ Kort eller ingen direkt konvalescens.
+ När behandlingen är väl utförd får du ett naturligt resultat, ett ansikte som ser fräscht och utvilat ut.

Nackdelar med Botox
-Behandlingen är ej permanent utan måste utföras regelbundet.
-Det finns viss risk för exempelvis ”hängande ögon” muskulatur. Besvären är dock ovanliga och övergående.
-Blåmärken och svullnad kan uppstå vid känsliga behandlingsområden.
-Beroende på utgångsläge kan flera behandlingar krävas innan önskad resultat uppnås.
-Behandlingen kan inte få bort djupa, markerade linjer. Dock kan vi få dessa linjer att "mjukna" av.

När passar det inte att utföra botox behandling?
- Om du är gravid eller ammande
- Om du har feber eller sjukdomskänsla i kroppen
- Om du har någon muskel- eller nervsjukdom
- Om du är allergisk mot protein i komjölk eller mot botulinum toxin typ A